XX a. pradžioje pasirodė nauja transporto priemonė — automobilis. Tačiau praėjo dar keli dešimtmečiai, kol automobilis pakeitė arklių transportą. Po Pirmojo pasaulinio karo Paryžiaus gatvėse pasirodė nauja visuomeninio transporto priemonė automobilis su įrengtu taksometru kilometrams bei mokesčiui skaičiuoti. „Taksi” jinai buvo pavadinta neatsitiktinai. Šis vardas primena Francisko Taksi diližanus, kurių ratai riedėjo vėliau ne tik Burgundijos, bet ir visos Europos keliais.
1662 metais Paryžiuje jau organizuojamas karietų eismas iš anksto nustatytais maršrutais: atsiranda keleivinis miesto transportas. Reguliariai važinėjančios tam tikrais maršrutais daugiavietės karietos vėliau pavadintos omnibusais. Paryžiaus gatvėmis pagal grafiką kursuojančiose karietose buvo po 8 vietas, važiavimo mokestis — penki sū. Tarnų ir darbininkų karietas neįleisdavo, jos buvo skirtos aukštesniųjų luomų keleiviams.
Omnibusų būta mažesnių ir didesnių, vieno ir dviejų aukštų. Pavyzdžiui, 1860 metais Leipcige važinėjo dviaukščiai dviejų arklių traukiami omnibusai, kuriuose tilpdavo 24 keleiviai. Iš omnibusų savininkų nebuvo imamas tiltų mokestis — tai savotiška privilegija šiam keleiviniam transportui, nemažai pasitarnavusi jo populiarėjimui.
Iš pradžių omnibusai buvo itin madingi, tačiau tikrai reikalingi jie buvo tik dideliuose miestuose: mažesniuose galima lengvai apsieiti ir be jų. Atsiradę miestuose, omnibusai vėliau išvažiuoja užmiesčio kelius, paplinta kaip viena iš keleivinio transporto rūšių. Tačiau tolimam susisiekimui patogesni pasirodė esą ne omnibusai, bet diližanai, kurie, beje, nustatytais maršrutais kursuodavo ir miestuose. |
Diližanas – Lietuvos pirmasis visuomeninis transportas
Lietuvoje pirmasis sausumos visuomeninis transportas buvo diližanai. Jie kursavo mūsų plentais, o vėliau ir miestų gatvėmis. XIX a. pradžioje kelis diližanus turėjo Kaunas. Jais keleiviai leisdavosi tolimas keliones. 1863 metais, pro Kauną pradejus važinėti traukiniams, diližanų sumažėjo.
Kaune diližanais važinėdavo įvairios kilmės žmonės, todėl buvo uždrausta kinkyti ketvertą arklių dviem porom — mat tai buvo kilmingųjų privilegija. Arklius kinkydavo vieną šalia kito. Diližane tilpdavo 10 žmonių.
Lietuvos miestuose buvo ir lengvų fajetonų bei fiakro tipo karietų. būta gana populiarių, nes visiškai miestų vežikų karietos Lietuvoje išnyko tik apie 1950 metus.
Taksi gimimas
Tokią praktiką galima laikyti šių dienų taksi gimimu (šiandien taksi taip pat turi savo emblemą, užmokestis imamas pagal nuvažiuotą nuotolį). Paryžiuje karietū nuomojimas labai išpopuliarėjo, atsirado daugiau nuomojimo kontorų, prasidėjo konkurencija. Policija pradėjo imti iš fiakrų savininkų mokesčius. Maždaug tuo pačiu metu nuomojamos karietos atsirado Londone. XIX a. fiakrai buvo jau gana įprasta ir paranki transporto priemonė, kuria miestų gyventojai mielai naudodavosi išvykoms tolimesnius miesto rajonus arba i užmiestį.
Šaltinis: https://lt.wikipedia.org/wiki/Automobilio_istorija